Deel 1 tot en met 4
Het was een zonnige lentedag, halverwege maart. Bijna iedereen uit het land Tagoria zat in een winterdepressie. Behalve de beeldschone djunylover, djunylover verveelde zich alleen. Ze had ontzettend zin om een speurtocht te doen. Djunylover riep veel van haar Tagoria vrienden en vriendinnen bij elkaar, ook alle metgezellen mochten mee. Daar stonden zij met zijn allen, selwin-x met zijn hongerige zwijntje, roandraak met zijn pitbull, die maar al te graag op weg wilde, dit was te merken omdat de pitbull roandraak aan een lijntje meetrok, en niet andersom. Ook stoltur was er, samen met haar knotsgekke baviaan, maar ook tommie314101 was er, hij zat op een schattig klein stoeltje dat op de rug van zijn zwijn, noedel genaamd, was bevestigd. En als laatste was Shadow-Sieff aanwezig met haar pitbull. Allemaal waren ze klaar om te vertrekken, alleen was er nog één ding…
De groep was wel gezellig bij elkaar, maar niemand wist eigenlijk waar ze naar op zoek gingen. Ze zaten daar maar, in de gezellige grot van djunylover, weliswaar erg krap, omdat de grot was gemaakt voor bezoek van maximaal 1 persoon tegelijk, het liefst ook dat de volgende bezoeker pas na een uur kwam. Maar het paste! En dat was belangrijk. Weet je, die nieuwe mod, 318 was het volgens mij, is wel erg streng, zei roandraak. Dat is het! Werd opeens geschreeuwd door stoltur. Tommie314101 keek verschrikt op van zijn maïskorrel, en selwin-x kroop wat dichter tegen zijn zwijntje. W… W.. Wat is het? Vroeg Shadow-Sieff onzeker. Het antwoord van stoltur was als volgt:
Jullie kennen allemaal 318 wel, die vage gozer. Hij doet het heel goed, alleen ben ik er door mijn geheime bronnen achter gekomen dat hij eigenlijk nog geen banknuppel heeft. Maar hem van andere mods leent. Dit komt omdat GAS een bestelling voor een banknuppel bij A.I. Wars heeft geplaatst. Helaas kwam er een melding binnen dat het al een verouderd product was, en het niet meer op voorraad was. En daarom helemaal opnieuw geproduceerd moest worden. Dit proces kan meerdere maanden duren. Maar dat kunnen we 318 toch niet aandoen, zo lang wachten. Gelukkig heb ik dus een uiterst bruikbare bron. Die mij ook vertelde dat de druïde weet waar de ultieme banknuppel ∞.01 zich bevind. Alleen zal hij dat niet zomaar prijsgeven, hiervoor moeten de mensen uit Tagoria zeer zware proeven doorstaan. Waarbij gewonden of zelfs doden kunnen vallen. Dit om aan te tonen dat ze alles voor een mod overhebben. Zelfs de dood. Dat is wat wij gaan doen, eindigde stoltur.
Stoltur keek de kring rond, en werd terug aangekeken door 6 openstaande monden, en grote ogen waar doodsangst in stond…
De eerste die wat riep was de altijd nuchtere tommie314101, hij zag overal het vrolijke van in, en nu dus ook. Kom op! Dat gaan we doen, riep tommie314101. En hij rende weg. Even later kwam hij met een enorme koffer aangelopen, tommie314101 had zijn voedselkluis geleegd, en had chips, popcorn, maïs, pizza, en kant en klare maaltijden meegenomen. Hierna was het de beurt aan roandraak om een idee te krijgen. Ook hij rende weg, en kwam later terug met een enorme koffer. Al zijn geneesmiddelen zaten erin. Dat waren maar liefst 141 Knollen van Verlichting, 214 Wortels van Welzijn, 19 Kruiden van Genezing en 6 Dranken van Herstel. Ook zaten er in de koffer 91 piepkleine felgekleurde doosjes. De nieuwsgierige Djunylover wilde wel zo’n glimmend doosje openmaken, maar werd tegengehouden door roandraak. Djunylover keek hem een beetje verontwaardigd aan, maar toen ze hoorde dat het Gunst-der-Goden waren was Djuny weer helemaal vrolijk. Selwin-x vroeg verbaast: Hoe kom je er aan zoveel? Het simpele antwoord van roandraak was: Ik heb ze gespaard. Stoltur keek om zich heen. Hé, waar is Shadow-Sieff? Op het antwoord hoefden ze niet lang te wachten. Want Shadow-Sieff kwam binnensjokken, een grote zak achter zich aan slepend. Wat heb jij bij je? Vroeg Stoltur. Nou, antwoordde Shadow-Sieff, dit is al mijn geld, zo’n 35000 as, en 50 diamanten. Denk dat het binnenkort wel van pas gaat komen. Ja dat is wel erg handig, zei djunylover kalm. Maar djunylover had de vrolijke pretoogjes van de rest niet gezien. Dus ze schrok behoorlijk toen iedereen behalve djunylover en Shadow-Sieff de grot uit stormde om naar zijn eigen grot te rennen en al het geld dat ze hadden te halen. Toen iedereen uiteindelijk weer zat, en rustig was geworden verdeelden ze alles eerlijk over iedereen. Zodat als er iets mis zou gaan, de andere nog genoeg spullen hadden.
Ze stonden op en liepen naar de druïde, om hem te vragen over die mysterieuze knuppel…
Daar stond de groep dan. Met zijn allen in de hut van de druïde, die ook niet was voorbestemt om 8 mensen tegelijk binnen te hebben. Goedendag meneer de druïde, begon Shadow-Sieff. Weet u waar wij de ultieme banknuppel kunnen vinden. Stoltur had erover gehoord, we willen graag die ultieme banknuppel aan die nieuwe mod 318 geven. Hierop antwoordde de druïde:
Ah, de befaamde knuppel. Dat is een tijd geleden dat daar naar gevraagd werd. Als ik het mij goed herinner was de laatste keer in 1379, 35 jaar geleden. Oh oh, wat een grote fout was dat van die personen. Ik heb ze nooit meer terug gezien. Ook de mensen die daarvoor kwamen, nooit meer iets van gehoord, niet eens een kaartje. Belachelijk! Maar ik moet toegeven, jullie zijn nu wel met een grote en sterke groep. Misschien dat jullie wel een kansje hebben om die knuppel te vinden. Maar het is echt maar een geringe kans. Wel is er een grote kans dat 1 of meerdere mensen zwaar of dodelijk gewond zullen raken. Nou laten we maar meteen van start gaan. De eerste missie is voor de kleinste onder ons.
Deze uitspraak had tot gevolg dat tommie314101 zich verslikte in een hapje maïskorrel, met een enorme hoestbui tot gevolg. Ook roandraak schrok behoorlijk. Hij was in zijn verdedigingsbierflesje gekropen. Hij stootte van schrik zijn eigen bierflesje om. Dat richting de voeten van de druïde rolde. De druïde pakte het flesje op en schudde roandraak eruit. Daar zat roandraak dan, op de hand van de druïde, bang en overdonderd. Hallo daar, klein draakje, zei de druïde, zo te zien is tommie314101 net iets groter. Zal wel door al die maïs komen. Maar hier is je opdracht: Jij gaat proberen mijn geheime knollenvelden te vinden. Ja inderdaad, die heb ik. Je krijgt geen enkele hint over de bestemming van de velden. In ieder geval moet je door een paar heel kleine gangetjes om er te komen. Tenminste, als je niet via mijn hut gaat, als je via mijn hut gaat heb je een mooie brede verlichte gang, maar denk je nou echt dat ik het zo makkelijk maak? Mooi niet! Nou, ga er maar snel vandoor om dat veld te vinden. Zodra je bij het veld bent ga je door de mooie brede verlichte gang. En kom je hier weer in de hut uit. Hopelijk tot snel kleintje.
Roandraak stapte de hut uit en keek om zich heen. Waar moet ik in godsnaam beginnen vroeg hij zichzelf hardop af…
Roandraak rende meteen naar de alchemist, om hem te vragen over kaarten van zijn knollenvelden en wortelvelden. Na lang gesteggel kreeg hij ze mee. Het waren niet echt de originele kaarten, ze waren uit de losse pols getekend. Dus betrouwbaar waren ze niet echt. Maar roandraak ging het proberen. Hij spreidde zijn kleine vleugeltjes uit en steeg op. Hopend dat hij binnenkort de rest van de groep weer terug zou zien.
Hij vloog naar het eerste knollenveld, maar er was geen enkel klein gangetje waar hij doorheen zou kunnen kruipen. Laat staan een enorme grote verlichte gang. Dus roandraak steeg weer op om naar het volgende knollenveld te gaan. Toen hij in de lucht vloog op weg naar het volgende knollenveld viel hem iets op vanuit zijn ooghoek, het was een enorm kabaal bij de veehouder. Er was iets raars daar aan de hand. En ja hoor daar begon de onheil al. Hij zag een 20-tal griffioenen omhoog gevlogen, recht op roandraak af. Oh **CENCUUR** riep roandraak. Dat heb ik weer. Maar hij had niet veel tijd om te klagen, hij moest vliegen, en snel ook. Hij wapperde met zijn vleugeltjes, supersnel, maar als nog de griffioenen kwamen steeds dichter bij. Dan maar een duikvlucht dacht roandraak bij zichzelf en hij dook recht naar beneden. Hij vloog boven de vulkaan, wat deels goed uitkwam. Want als draak kon hij wel gewoon in de lava zwemmen, dus in de lava zou hij een soort van veilig zijn.
Daar ging dat kleine draakje dan, in een duizelingwekkende duikvlucht. Af en toe bijsturend naar de krater van de vulkaan. Want als dat kleine ding verkeerd zou duiken, dan zou het gewoon keihard met zijn helmpje op de stenen knallen, en dan zou het een groen hoopje ellende zijn. Ook de griffioenen doken achter roandraak aan. Er zat nauwelijks 10 meter afstand tussen de groep en roandraak. Maar gelukkig zat er ook nog maar 100 meter tussen roandraak en de vulkaan. Nog maar 50 meter, 30 meter, 10 meter. Plop! Daar dook roandraak de lava in. De leeghoofdige griffioenen waren nog niet helemaal goed afgetraind door de veehouder en konden dus niet op tijd opstijgen. Dus dat was ook 20 maal Plop! Alleen had het voor de vogeltjes een wat minder goede afloop. Die hebben roandraak, of 1 van de vuurdraken nooit meer terug gevonden.
Daar dobberde dat draakje dan, nog steeds bijkomend van de schrik. Tot zijn oog op iets viel waar hij alsnog enorm van schrok. Het was een gaatje in de vulkaan. Roandraak vloog 20 centimeter op en vloog het gaatje in. Dit werd een lange tocht kruipen. Maar toen het besmeurde draakje na een uur eindelijk bij een wortelveld uitkwam kon hij zijn geluk niet op. Toen zag hij de mooie grote gang. En hij heeft de weg naar de druïde rennend afgelegd.